Typ tekstu: Książka
Autor: Bilica Krzysztof
Tytuł: WIESZCZY PTAK GAMAJUN
Rok: 2002
rejestrach i rejonach.
Nawiązanie do średniowiecznego organum - jednej z pierwszych form europejskiej wielogłosowości - jest w pieśni dość wyraźne. Świadczą o tym równoległe kwinty i kwarty oraz dźwięki stałe (burdonowe), na których tle pojawia się już na samym początku charakterystyczny cantus firmus zbudowany na rozłożonym akordzie kwartsekstowym: raz molowym, raz durowym. Notabene, motywy oparte na rozłożonym molowym akordzie kwartsekstowym można uznać za kluczowe w trzech początkowych pieśniach cyklu.
Innym częstym motywem-kluczem są tarasowo wznoszące się lub opadające diatoniczno-chromatyczne pochody trzech lub czterech dźwięków. W Gamajunie - drugiej z kolei pieśni - jest to np. sekwencja: e - fis - g / fis - g - a / g
rejestrach i rejonach.<br>Nawiązanie do średniowiecznego organum - jednej z pierwszych form europejskiej wielogłosowości - jest w pieśni dość wyraźne. Świadczą o tym równoległe kwinty i kwarty oraz dźwięki stałe (burdonowe), na których tle pojawia się już na samym początku charakterystyczny cantus firmus zbudowany na rozłożonym akordzie kwartsekstowym: raz molowym, raz durowym. Notabene, motywy oparte na rozłożonym molowym akordzie kwartsekstowym można uznać za kluczowe w trzech początkowych pieśniach cyklu.<br>Innym częstym motywem-kluczem są tarasowo wznoszące się lub opadające diatoniczno-chromatyczne pochody trzech lub czterech dźwięków. W Gamajunie - drugiej z kolei pieśni - jest to np. sekwencja: e - fis - g / fis - g - a / g
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego