Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Przekrój
Nr: 2930
Miejsce wydania: Kraków
Rok: 2001
z końca XIX i początku XX wieku - van Gogha marzącego o Japonii, Gauguina o tropikach czy Picassa przenoszącego motywy z masek afrykańskich do "Panien z Awinionu" - dzieła, które zapoczątkowało kubizm.
Michael Heizer, tworzący budowle na wzór sumeryjskich zigguratów czy egipskich mastab, znał wykopaliska jak własną kieszeń: był synem archeologa. Robert Smithson pochodził ze znanej w Stanach Zjednoczonych rodziny założycieli zasłużonej w badaniu przeszłości Ameryki Smithsonian Institution.
Nowi szamani
Struktura obszarów kultowych, gdzie np. świętuje się astronomiczne przesilenia, łączy się w land arcie z poetyką ruin. "Spiralna grobla" (1970) Roberta Smithsona na Wielkim Słonym Jeziorze w Utah jest tego najlepszym przykładem. Podobnie
z końca XIX i początku XX wieku - &lt;name type="person"&gt;van Gogha&lt;/&gt; marzącego o Japonii, &lt;name type="person"&gt;Gauguina&lt;/&gt; o tropikach czy Picassa przenoszącego motywy z masek afrykańskich do &lt;name type="tit"&gt;"Panien z Awinionu"&lt;/&gt; - dzieła, które zapoczątkowało kubizm.<br>&lt;name type="person"&gt;Michael Heizer&lt;/&gt;, tworzący budowle na wzór sumeryjskich &lt;orig&gt;zigguratów&lt;/&gt; czy egipskich mastab, znał wykopaliska jak własną kieszeń: był synem archeologa. &lt;name type="person"&gt;Robert Smithson&lt;/&gt; pochodził ze znanej w Stanach Zjednoczonych rodziny założycieli zasłużonej w badaniu przeszłości Ameryki &lt;name type="place"&gt;Smithsonian Institution&lt;/&gt;.<br>&lt;tit1&gt;Nowi szamani&lt;/&gt;<br>Struktura obszarów kultowych, gdzie np. świętuje się astronomiczne przesilenia, łączy się w &lt;foreign&gt;land arcie&lt;/&gt; z poetyką ruin. &lt;name type="tit"&gt;"Spiralna grobla"&lt;/&gt; (1970) &lt;name type="person"&gt;Roberta Smithsona&lt;/&gt; na Wielkim Słonym Jeziorze w Utah jest tego najlepszym przykładem. Podobnie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego