Ładne kwiatki!
czy wyraz kwiatki w znaczeniu ‘błędy, niefortunne sformułowania’ powinno się ująć w cudzysłów?
Ponadto chciałem spytać o zdania:
29.01.2016
29.01.2016
Szanowni Państwo, czy wyraz kwiatki w znaczeniu ‘błędy, niefortunne sformułowania’ powinno się ująć w cudzysłów?
Ponadto chciałem spytać o zdania:
- Na niektóre sprawy nie możemy nic poradzić, np. na to, że żyjemy w kotlinie(,) i na to, że wiatry z zachodu przynoszą nam najgorsze opary.
Czy po wyrazie kotlinie przecinek powinien się pojawić?. - Figurę ma fantastyczną (,) jak nastolatka.
Czy tutaj po jak występuje dopowiedzenie, które wymaga postawienia przecinka?
Słowo kwiatek (w lm. kwiatki ) w znaczeniu ‘błąd ortograficzny lub merytoryczny w tekście; niezręczne sformułowanie kompromitujące mówiącego lub piszącego’ jest określeniem potocznym, a więc niedającym się do tekstów pisanych. Jeśli jednak już się w piśmie znajdzie, nie ma potrzeby zaopatrywania go w cudzysłów, gdyż sam kontekst wyjaśnia przecież, o co chodzi… Znane jest powiedzenie ładne kwiatki! (kiedy dziwimy się czemuś…), np. Jeszcze nie wyszedłeś do szkoły? Ładne kwiatki, jest już kwadrans przed ósmą! Współcześnie w rozmaitych tekstach nadużywa się cudzysłowów.
Jeśli chodzi o interpunkcję w zdaniu 1., to powinna ona wyglądać tak:
Na niektóre sprawy nie możemy nic poradzić, np. na to, że żyjemy w kotlinie, i na to, że wiatry z zachodu przynoszą nam najgorsze opary.
Przed i m u s i s i ę pojawić przecinek, który zamyka zdanie podrzędne (że żyjemy w kotlinie).
Co się tyczy zdania 2., to człon jak nastolatka jest w tym wypadku d o p o w i e d z e n i e m, a to oznacza, że przed jak należy wstawić przecinek:
Figurę ma fantastyczną, jak nastolatka.
Nie chodzi bowiem o klasyczne porównanie, takie jak w zdaniu Figurę ma jak nastolatka, w którym przed członem jak przecinka nie ma powodu wstawiać.
Jeśli chodzi o interpunkcję w zdaniu 1., to powinna ona wyglądać tak:
Na niektóre sprawy nie możemy nic poradzić, np. na to, że żyjemy w kotlinie, i na to, że wiatry z zachodu przynoszą nam najgorsze opary.
Przed i m u s i s i ę pojawić przecinek, który zamyka zdanie podrzędne (że żyjemy w kotlinie).
Co się tyczy zdania 2., to człon jak nastolatka jest w tym wypadku d o p o w i e d z e n i e m, a to oznacza, że przed jak należy wstawić przecinek:
Figurę ma fantastyczną, jak nastolatka.
Nie chodzi bowiem o klasyczne porównanie, takie jak w zdaniu Figurę ma jak nastolatka, w którym przed członem jak przecinka nie ma powodu wstawiać.
Maciej Malinowski, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie