Końcoworoczny
Bardzo proszę o wyjaśnienie wątpliwości co do terminu końcoworoczny – zastosowanie w opracowaniu naukowym dotyczącym placówki edukacyjnej. Jest niewątpliwie przydatny w kontekście różnego rodzaju wydarzeń związanych z końcem roku szkolnego, nie występuje w żadnych słownikach. W zawodowym żargonie w oświacie oraz w prawie dotyczącym edukacji jest oczywiście dość często stosowany, podobnie jak na przykład śródroczny – który z kolei widnieje w Wielkim słowniku ortograficznym.
19.10.2016
19.10.2016
Szanowna Redakcjo,Bardzo proszę o wyjaśnienie wątpliwości co do terminu końcoworoczny – zastosowanie w opracowaniu naukowym dotyczącym placówki edukacyjnej. Jest niewątpliwie przydatny w kontekście różnego rodzaju wydarzeń związanych z końcem roku szkolnego, nie występuje w żadnych słownikach. W zawodowym żargonie w oświacie oraz w prawie dotyczącym edukacji jest oczywiście dość często stosowany, podobnie jak na przykład śródroczny – który z kolei widnieje w Wielkim słowniku ortograficznym.
Termin końcoworoczny jest utworzony poprawnie – od wyrażenia końcowy okres roku szkolnego. Tę złożoną podstawę trzeba znać, by właściwie używać podanego słowa – ale właśnie to jest jednym z wyróżników terminów: nie zawsze da się jednoznacznie odgadnąć, na podstawie ich budowy, co znaczą. Podobnie zresztą jest z przywołanym terminem śródroczny, notowanym przez WSO: nie znaczy po prostu ‘(w) środku roku’, lecz: ‘w środku roku szkolnego’ – a to jest zasadnicza różnica.
Legitymację terminowi końcoworoczny daje i to, że, jak czytamy w pytaniu, jest on często (powszechnie?) stosowany tekstach okołoedukacyjnych. A to przecież zawsze grupa zawodowa tworzy terminologię dotyczącą danej dziedziny.
Legitymację terminowi końcoworoczny daje i to, że, jak czytamy w pytaniu, jest on często (powszechnie?) stosowany tekstach okołoedukacyjnych. A to przecież zawsze grupa zawodowa tworzy terminologię dotyczącą danej dziedziny.
Agata Hącia