Typ tekstu: Książka
Autor: Siwicka Dorota, Bieńczyk Marek, Nawarecki Aleksander
Tytuł: Szybko i szybciej
Rok: 1996
Manchesteru.
W tych właśnie okolicznościach rozpoczęto prace nad spopularyzowaniem na powierzchni górniczego wynalazku: pojazdów szynowych, które - mając znacznie mniejsze, niż zwykłe wozy, opory toczenia - pozwalały na wielokrotne zwiększenie ładunku bez zwiększania energii potrzebnej do wprawienia ich w ruch. Równolegle, od schyłku XVIII wieku, poszukiwano sposobu na zastąpienie zwierząt pociągowych maszynami. Eksperymenty z urządzeniami, które - jak ciągnik inżyniera Cugnot - można dziś traktować zarówno jako zalążkową formę samochodu, jak lokomotywy, weszły w nową fazę z wynalezieniem wysokociśnieniowej, więc znacznie bardziej efektywnej niż dotąd, maszyny parowej (1801). Po zmianie w konstrukcji kotła, pozwalającej na osiąganie szybkości rzędu 15 kilometrów na godzinę, wynalazkiem zainteresowały się
Manchesteru.<br>W tych właśnie okolicznościach rozpoczęto prace nad spopularyzowaniem na powierzchni górniczego wynalazku: pojazdów szynowych, które - mając znacznie mniejsze, niż zwykłe wozy, opory toczenia - pozwalały na wielokrotne zwiększenie ładunku bez zwiększania energii potrzebnej do wprawienia ich w ruch. Równolegle, od schyłku XVIII wieku, poszukiwano sposobu na zastąpienie zwierząt pociągowych maszynami. Eksperymenty z urządzeniami, które - jak ciągnik inżyniera Cugnot - można dziś traktować zarówno jako zalążkową formę samochodu, jak lokomotywy, weszły w nową fazę z wynalezieniem wysokociśnieniowej, więc znacznie bardziej efektywnej niż dotąd, maszyny parowej (1801). Po zmianie w konstrukcji kotła, pozwalającej na osiąganie szybkości rzędu 15 kilometrów na godzinę, wynalazkiem zainteresowały się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego