Typ tekstu: Książka
Autor: Waniek Henryk
Tytuł: Opis podróży mistycznej z Oświęcimia do Zgorzelca 1257-1957
Rok: 1996
gmin
hermetyków w Egipcie, skupionych jakoby wokół nowego boga - Pymandra, a
których liczebność byłaby porównywalna z gminami chrześcijańskimi. Nie
ma potwierdzenia teza o prześciganiu się lub wrogości między
hermetykami a chrześcijanami.
Hermetyzm wcześnie i bez trudności zaadaptował symbole i nauki
chrześcijańskie, przyczyniając się do powstania ezoterycznej gnozy
chrześcijańskiej. Przejął z Ewangelii wiele nowych i ożywczych
nabytków, traktując ją również jako przekaz tajemny. Ani Klemens, ani
Tertulian czyniący aluzje do nauk hermetycznych nie mieli im niczego za
złe, a święty Augustyn podziw dla nich łączył z domieszką dobrotliwych
przymówek. Ten podziw (pobłażliwość?) może wskazywać na to, że
hermetycy nie byli uważani za
gmin<br>hermetyków w Egipcie, skupionych jakoby wokół nowego boga - Pymandra, a<br>których liczebność byłaby porównywalna z gminami chrześcijańskimi. Nie<br>ma potwierdzenia teza o prześciganiu się lub wrogości między<br>hermetykami a chrześcijanami.<br> Hermetyzm wcześnie i bez trudności zaadaptował symbole i nauki<br>chrześcijańskie, przyczyniając się do powstania ezoterycznej gnozy<br>chrześcijańskiej. Przejął z Ewangelii wiele nowych i ożywczych<br>nabytków, traktując ją również jako przekaz tajemny. Ani Klemens, ani<br>Tertulian czyniący aluzje do nauk hermetycznych nie mieli im niczego za<br>złe, a święty Augustyn podziw dla nich łączył z domieszką dobrotliwych<br>przymówek. Ten podziw (pobłażliwość?) może wskazywać na to, że<br>hermetycy nie byli uważani za
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego