Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Życie Warszawy
Nr: 21.12
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2001
W poemacie dostrzeżone zostały jego walory filmowe: spór o zamek między Soplicami a Horeszkami (konflikt!), romanse, uroda krajobrazu i życia w Soplicowie (która w zdjęciach Pawła Edelmana nie zamieniła się w "pocztówki"), tajemniczość postaci Robaka/Soplicy, knowania "czarnego charakteru" (pieniacz Gerwazy podjudzający szlachtę, szykującą powstanie przeciw carskiej Rosji, do sławnego "Hajże na Soplice!"), a przede wszystkim sensacyjność samego powstania, które emisariusz Jacek Soplica przygotowuje na Litwie. Do życzliwego odbioru ekranizacji Wajdy przez widownię przyczynił się też świetny pomysł scenariuszowy, mający źródło w fakcie, że Mickiewicz pisał "Pana Tadeusza" na obczyźnie, w Paryżu, znękany klęską powstania listopadowego i politycznymi swarami polskiego środowiska
W poemacie dostrzeżone zostały jego walory filmowe: spór o zamek między Soplicami a Horeszkami (konflikt!), romanse, uroda krajobrazu i życia w Soplicowie (która w zdjęciach Pawła Edelmana nie zamieniła się w "pocztówki"), tajemniczość postaci Robaka/Soplicy, knowania "czarnego charakteru" (pieniacz Gerwazy podjudzający szlachtę, szykującą powstanie przeciw carskiej Rosji, do sławnego "Hajże na Soplice!"), a przede wszystkim sensacyjność samego powstania, które emisariusz Jacek Soplica przygotowuje na Litwie. Do życzliwego odbioru ekranizacji Wajdy przez widownię przyczynił się też świetny pomysł scenariuszowy, mający źródło w fakcie, że Mickiewicz pisał "Pana Tadeusza" na obczyźnie, w Paryżu, znękany klęską powstania listopadowego i politycznymi swarami polskiego środowiska
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego