Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
że nie było form pośrednich, znajdujących się na skrzyżowaniu wpływów tych dwu sposobów kształtowania portretu krytycznego. Czasem autorzy modernistyczni przedstawiali portrety utrzymane całkiem w stylu poprzedniej epoki, by wymienić studium Kasprowicza o Lenartowiczu, czy choćby późną rozprawę Gostomskiego właśnie o Kasprowiczu. Istniała forma pośrednia ukształtowana w ostatniej dekadzie XIX wieku. Nie całkiem jeszcze wówczas zrezygnowano z nachylenia monograficznego w nieco dawnym stylu, ale już zmierzano do ujęcia całości danego dzieła czy danego doświadczenia pisarskiego w ten sposób, że uwydatniono to, co niepowtarzalne i istotne, a zarazem wewnętrzne. Przykładem takiej pośredniości są choćby rozdziały o Byronie i Shelleyu w książce Jellenty o wszechpoemacie
że nie było form pośrednich, znajdujących się na skrzyżowaniu wpływów tych dwu sposobów kształtowania portretu krytycznego. Czasem autorzy modernistyczni przedstawiali portrety utrzymane całkiem w stylu poprzedniej epoki, by wymienić studium Kasprowicza o Lenartowiczu, czy choćby późną rozprawę Gostomskiego właśnie o Kasprowiczu. Istniała forma pośrednia ukształtowana w ostatniej dekadzie XIX wieku. Nie całkiem jeszcze wówczas zrezygnowano z nachylenia monograficznego w nieco dawnym stylu, ale już <page nr=139> zmierzano do ujęcia całości danego dzieła czy danego doświadczenia pisarskiego w ten sposób, że uwydatniono to, co niepowtarzalne i istotne, a zarazem wewnętrzne. Przykładem takiej pośredniości są choćby rozdziały o Byronie i Shelleyu w książce Jellenty o wszechpoemacie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego