Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
z tronu i ogłasza się tyranem, aby w końcu - nie mogąc znieść brzemienia krwi, za jego sprawą przelanej - abdykować i oddać się w ręce strażników. Co do ceremonii ślubu, kilkakrotnie zapowiadanej czy rozpoczynanej, nie może ona dojść do skutku za sprawą Pijaka, który - w rozmaitych przebraniach - bądź to walczy z Ojcem i Henrykiem, bądź zohydza Manię groźbą "dutknięcia" (=splugawienia), uniemożliwiając zadzierzgnięcie małżeńskiego związku.
Spoistość i dorzeczność tej fabuły da się - moim zdaniem - najlepiej obronić na gruncie dramaturgii subiektywnej. Owszem, Gombrowicz świadomie sięga do Szekspira. Przypomina się nie tylko Hamlet, także Ryszard III, Król Lear czy Makbet. Syn (córka), krewny, wasal zwraca
z tronu i ogłasza się tyranem, aby w końcu - nie mogąc znieść brzemienia krwi, za jego sprawą przelanej - abdykować i oddać się w ręce strażników. Co do ceremonii ślubu, kilkakrotnie zapowiadanej czy rozpoczynanej, nie może ona dojść do skutku za sprawą Pijaka, który - w rozmaitych przebraniach - bądź to walczy z Ojcem i Henrykiem, bądź zohydza Manię groźbą "dutknięcia" (=splugawienia), uniemożliwiając zadzierzgnięcie małżeńskiego związku.<br>Spoistość i dorzeczność tej fabuły da się - moim zdaniem - najlepiej obronić na gruncie dramaturgii subiektywnej. Owszem, Gombrowicz świadomie sięga do Szekspira. Przypomina się nie tylko Hamlet, także Ryszard III, Król Lear czy Makbet. Syn (córka), krewny, wasal zwraca
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego