Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
w tej sztuce niemal wszystkie), czy też o nagromadzonych przez wieki znaczeniach teatralnych symboli i gestów.
Operetka nie podaje się za żadną prawdę: bezwstydnie strzyże okiem do publiczności. Tym samym - zanurzając się w "boski idiotyzm", "niebiańską sklerozę" - umożliwia ów dystans do formy, jaki Gombrowicz zalecał i artyście, i człowiekowi współczesnemu. Pierwotne, grubiańskie, tandetne rozrywki i widowiska nigdy nie cieszyły się większą sympatią najbardziej wyrafinowanej publiczności niż dzisiaj.
Jeszcze trochę, a tylko artyści będą nawiedzać jarmarki, cyrki, music-halle... wszystkie porostackie popisy, którymi wzgardzi telewizyjnie wykształcona publiczność.
Źródła tej fascynacji są bardzo złożone. Jarmark, cyrk poruszają cieleśnie, wracają dzieciństwu, podobnie jak widowiska
w tej sztuce niemal wszystkie), czy też o nagromadzonych przez wieki znaczeniach teatralnych symboli i gestów.<br>Operetka nie podaje się za żadną prawdę: bezwstydnie strzyże okiem do publiczności. Tym samym - zanurzając się w "boski idiotyzm", "niebiańską sklerozę" - umożliwia ów dystans do formy, jaki Gombrowicz zalecał i artyście, i człowiekowi współczesnemu. Pierwotne, grubiańskie, tandetne rozrywki i widowiska nigdy nie cieszyły się większą sympatią najbardziej wyrafinowanej publiczności niż dzisiaj.<br>Jeszcze trochę, a tylko artyści będą nawiedzać jarmarki, cyrki, music-halle... wszystkie porostackie popisy, którymi wzgardzi telewizyjnie wykształcona publiczność.<br>Źródła tej fascynacji są bardzo złożone. Jarmark, cyrk poruszają cieleśnie, wracają dzieciństwu, podobnie jak widowiska
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego