Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Monta, tworząc ekspresyjną linię melodyczną
(A następnie T, s. 25) na tle homorytmicznych struktur pozostałych głosów. Odcinek
zaś dona nobis pacem rozpoczyna cytowana w Alcie (w czterogłosowej fakturze
homofonicznej) fraza chorałowa. Dla Nowowiejskiego chorał gregoriański jest
nie tyle materiałem, elementem konstrukcyjnym lub konstruktywistycznym (nie
wykorzystuje go bowiem na zasadzie przyjętej a priori), lecz służy przede wszystkim
budowaniu określonego wyrazu, ekspresji (o czym szerzej w rozdziale IV). W tej
mszy oddziałuje asymilująco na jej materiał. Inaczej posługuje się kompozytor
materiałem chorałowym w Messe "Stella Maris" op. 49 nr 4 (1937); materiał ten,
wykorzystany w dwóch częściach cyklu (Credo, Sanctus), został ograniczony do
fraz
Monta, tworząc ekspresyjną linię melodyczną <br>(A następnie T, s. 25) na tle homorytmicznych struktur pozostałych głosów. Odcinek <br>zaś dona nobis pacem rozpoczyna cytowana w Alcie (w czterogłosowej fakturze <br>homofonicznej) fraza chorałowa. Dla Nowowiejskiego chorał gregoriański jest <br>nie tyle materiałem, elementem konstrukcyjnym lub konstruktywistycznym (nie <br>wykorzystuje go bowiem na zasadzie przyjętej a priori), lecz służy przede wszystkim <br>budowaniu określonego wyrazu, ekspresji (o czym szerzej w rozdziale IV). W tej <br>mszy oddziałuje asymilująco na jej materiał. Inaczej posługuje się kompozytor <br>materiałem chorałowym w Messe "Stella Maris" op. 49 nr 4 (1937); materiał ten, <br>wykorzystany w dwóch częściach cyklu (Credo, Sanctus), został ograniczony do <br>fraz
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego