Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
annum. Autorzy tekstów przeważnie pozostają anonimowi, rzadziej odnotowywano
ich nazwiska na karcie tytułowej (Konopnicka, Szpyrkówna, O. Kolbuszowski);
niekiedy były to teksty pieśni kościelnych.

Msze polskie reprezentują własny, autonomiczny styl, zasadniczo odmienny
od mszy komponowanych do tekstów liturgicznych ­ łacińskich i polskich. Można
sądzić, że własne oblicze stylistyczne wiązało się z szerszym adresatem, dostosowywane
do jego wzorców estetycznych, osadzonych m.in. w tradycji pobożności ludowej.
Również poetyka tekstów, inspirowana przez inne wzorce (o czym dalej), narzuca
odmienność stylistyczną.
Jednym z wzorców był styl hymnicznych (wielogłosowych) opracowań powszechnej
pieśni nabożnej. Wykorzystywano niekiedy teksty (bez melodii) znanych pieśni
kościelnych, zachowując symetrię fraz i budowę wersową
annum. Autorzy tekstów przeważnie pozostają anonimowi, rzadziej odnotowywano <br>ich nazwiska na karcie tytułowej (Konopnicka, Szpyrkówna, O. Kolbuszowski); <br>niekiedy były to teksty pieśni kościelnych.<br><br> Msze polskie reprezentują własny, autonomiczny styl, zasadniczo odmienny <br>od mszy komponowanych do tekstów liturgicznych ­ łacińskich i polskich. Można <br>sądzić, że własne oblicze stylistyczne wiązało się z szerszym adresatem, dostosowywane <br>do jego wzorców estetycznych, osadzonych m.in. w tradycji pobożności ludowej. <br>Również poetyka tekstów, inspirowana przez inne wzorce (o czym dalej), narzuca <br>odmienność stylistyczną.<br> Jednym z wzorców był styl hymnicznych (wielogłosowych) opracowań powszechnej <br>pieśni nabożnej. Wykorzystywano niekiedy teksty (bez melodii) znanych pieśni <br>kościelnych, zachowując symetrię fraz i budowę wersową
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego