Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
samych, z tego co nas przypomina - sondując nasze opinie, marzenia, przesądy, wydobywając wszystko, co kryje się w głębi naszych trzewi - czyli wydobywając na światło chaos serca człowieka. Dość to odległe od zwyczajowego pojmowania umoralniających walorów sztuk.
Ambiwalencje tego tekstu wynikają z chęci połączenia wizji monumentalnego dramatu przyszłości z postulatem jego aktualnej użyteczności. Tylko na takiej drodze Hugo mógł ocalić ideę "niemal kapłaństwa" poety-dramaturga, widzieć miejsce wszelkiego dramatu w teatrze, uwznioślić kompromisy, do jakich akceptacji bywał zmuszany "teatralny" dramaturg. Poeta-kapłan uszlachetniający lud. Dobrze służył temu obrazowi język teatralnego eseju: Hugo nigdy nie nazywał publiczności inaczej niż "tłum" czy "masa" (nie
samych, z tego co nas przypomina - sondując nasze opinie, marzenia, przesądy, wydobywając wszystko, co kryje się w głębi naszych trzewi - czyli wydobywając na światło chaos serca człowieka. Dość to odległe od zwyczajowego pojmowania umoralniających walorów sztuk.<br>Ambiwalencje tego tekstu wynikają z chęci połączenia wizji monumentalnego dramatu przyszłości z postulatem jego aktualnej użyteczności. Tylko na takiej drodze Hugo mógł ocalić ideę "niemal kapłaństwa" poety-dramaturga, widzieć miejsce wszelkiego dramatu w teatrze, uwznioślić kompromisy, do jakich akceptacji bywał zmuszany "teatralny" dramaturg. Poeta-kapłan uszlachetniający lud. Dobrze służył temu obrazowi język teatralnego eseju: Hugo nigdy nie nazywał publiczności inaczej niż "tłum" czy "masa" (nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego