Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kwartalnik Historii Nauki i Techniki
Nr: 1
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1980
został zniekształcony (zamiast "Pes" ma być "Penes"), autorem był Joannes dEspergent, a tytuł dzieła brzmi: .
O kamieniu filozoficznym napisał Chmielowski, że jest to proszek białawy lub czerwony, "którego jedna uncja wypuszczona w dwieście czterdzieści drachmas jakiego metalla, w złoto go zmienia".
Wobec sprzecznych poglądów uczonych Chmielowski nie potrafił zdecydować, czy alchemia jest sztuką czy szlbierstwem, uznał ostatecznie - jako rozstrzygający - zakaz uprawiania alchemii wydany przez Kościół, a także przez niektórych władców (np. Anglii); przy tej ostatniej wiadomości, a także obok, przy porównaniu alchemików z pieskiem Ezopa powołał się na dzieło Horniusa, jedno ze źródeł, z których bezpośrednio korzystał.
W końcu notatki Chmielowski
został zniekształcony (zamiast "Pes" ma być "Penes"), autorem był Joannes dEspergent, a tytuł dzieła brzmi: &lt;gap&gt;.<br> O kamieniu filozoficznym napisał Chmielowski, że jest to proszek białawy lub czerwony, "którego jedna uncja wypuszczona w dwieście czterdzieści drachmas jakiego &lt;orig&gt;metalla&lt;/orig&gt;, w złoto go zmienia".<br> Wobec sprzecznych poglądów uczonych Chmielowski nie potrafił zdecydować, czy alchemia jest sztuką czy szlbierstwem, uznał ostatecznie - jako rozstrzygający - zakaz uprawiania alchemii wydany przez Kościół, a także przez niektórych władców (np. Anglii); przy tej ostatniej wiadomości, a także obok, przy porównaniu alchemików z pieskiem Ezopa powołał się na dzieło Horniusa, jedno ze źródeł, z których bezpośrednio korzystał.<br> W końcu notatki Chmielowski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego