Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Jeszcze
bardziej patetycznie, w organowym tutti (fff) harmonizuje Nowowiejski ten cytat
w krótkim łączniku. Podobne refleksje budzi dramatyczna recytacja chóru wyznania
wiary "w jeden święty Powszechny i Apostolski Kościół". Charakter opracowania
tego wersu ma wymiar szerszy. Podważa przede wszystkim stereotypowe przekonanie
o efektywności poszukiwania czy też możliwości istnienia jednego, zwłaszcza
apriorycznie określonego modelu estetycznego muzyki kościelnej XX w.; sugeruje,
że model taki nie istnieje, zwłaszcza w świadomości twórczej kompozytora. Z
formalnego natomiast punktu widzenia materiał chorałowy pełni funkcję integracyjną,
wprowadzając kategorię korespondencji. Jak widać, chorał gregoriański we mszach
nr 2, 3, 4 oprócz funkcji integracyjnej nie zawsze staje się nośnikiem ekspresji
Jeszcze <br>bardziej patetycznie, w organowym tutti (fff) harmonizuje Nowowiejski ten cytat <br>w krótkim łączniku. Podobne refleksje budzi dramatyczna recytacja chóru wyznania <br>wiary "w jeden święty Powszechny i Apostolski Kościół". Charakter opracowania <br>tego wersu ma wymiar szerszy. Podważa przede wszystkim stereotypowe przekonanie <br>o efektywności poszukiwania czy też możliwości istnienia jednego, zwłaszcza <br>apriorycznie określonego modelu estetycznego muzyki kościelnej XX w.; sugeruje, <br>że model taki nie istnieje, zwłaszcza w świadomości twórczej kompozytora. Z <br>formalnego natomiast punktu widzenia materiał chorałowy pełni funkcję integracyjną, <br>wprowadzając kategorię korespondencji. Jak widać, chorał gregoriański we mszach <br>nr 2, 3, 4 oprócz funkcji integracyjnej nie zawsze staje się nośnikiem ekspresji
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego