Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
wszechświata, wreszcie i problem roli twórcy w zawiłej i niepokojącej sytuacji zwielokrotnionych zagrożeń ludzkości - stały się tłem, określającym nowe usytuowanie jednostki twórczej w jej czasie historycznym. Powstające zatem po wojnie idee artystyczne rodziły się z poszukiwania adekwatnego wyrazu dla kształtu nowej epoki. Uwarunkowane jej determinantami manifestowały swój gwałtowny sprzeciw i arbitralne odcięcie się od błahych i indolentnych modeli malarstwa przeszłości, bazujących wyłącznie na kryteriach estetycznych. Stąd gest wyrzucenia ich za burtę nowych poszukiwań. Stąd też przy postępującej dewaluacji haseł doskonałości formy i warsztatu - sięgnięcie w poszukiwaniu najwłaściwszego języka dla wypowiedzenie prawdy o swoim czasie - po niewyeksploatowany samej rzeczywistości pojmowanej i użytkowanej
wszechświata, wreszcie i problem roli twórcy w zawiłej i niepokojącej sytuacji zwielokrotnionych zagrożeń ludzkości - stały się tłem, określającym nowe usytuowanie jednostki twórczej w jej czasie historycznym. Powstające zatem po wojnie idee artystyczne rodziły się z poszukiwania adekwatnego wyrazu dla kształtu nowej epoki. Uwarunkowane jej determinantami manifestowały swój gwałtowny sprzeciw i arbitralne odcięcie się od błahych i indolentnych modeli malarstwa przeszłości, bazujących wyłącznie na kryteriach estetycznych. Stąd gest wyrzucenia ich za burtę nowych poszukiwań. Stąd też przy postępującej dewaluacji haseł doskonałości formy i warsztatu - sięgnięcie w poszukiwaniu najwłaściwszego języka dla wypowiedzenie prawdy o swoim czasie - po niewyeksploatowany samej rzeczywistości pojmowanej i użytkowanej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego