Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Bargielskiego.
Są to niemal wyłącznie cykle powstałe w II poł. stulecia ­ z założenia msze
koncertowe. Styl monumentalny wiąże się więc głównie z II poł. stulecia.
Spójrzmy na te msze podsumowująco, z punktu widzenia dokonanej charakterystyki
koncepcji formalnych, form i komponentów, stylu harmonicznego i brzmienia z
uwzględnieniem problematyki Wort-Ton w aspekcie zespołu elementów, które stają
się wyróżnikami stylu tych cykli. Obejmują one:
­ wprowadzanie elementu dekompozycji tekstu liturgicznego, powodujące rozbicie
jego jedności strukturalnej. Poszczególne wersy ulegały bowiem powtórzeniom,
w ramach zaś tych powtórzeń następowały dalsze nawroty struktur czy pojedynczych
słów, np. typ tzw. Credo-Messe. Zatem struktura tak zakomponowanego tekstu mszalnego
różniła
Bargielskiego. <br>Są to niemal wyłącznie cykle powstałe w II poł. stulecia ­ z założenia msze <br>koncertowe. Styl monumentalny wiąże się więc głównie z II poł. stulecia.<br> Spójrzmy na te msze podsumowująco, z punktu widzenia dokonanej charakterystyki <br>koncepcji formalnych, form i komponentów, stylu harmonicznego i brzmienia z <br>uwzględnieniem problematyki Wort-Ton w aspekcie zespołu elementów, które stają <br>się wyróżnikami stylu tych cykli. Obejmują one:<br> ­ wprowadzanie elementu dekompozycji tekstu liturgicznego, powodujące rozbicie <br>jego jedności strukturalnej. Poszczególne wersy ulegały bowiem powtórzeniom, <br>w ramach zaś tych powtórzeń następowały dalsze nawroty struktur czy pojedynczych <br>słów, np. typ tzw. Credo-Messe. Zatem struktura tak zakomponowanego tekstu mszalnego <br>różniła
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego