Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Tygodnik Powszechny
Nr: 47
Miejsce wydania: Kraków
Rok: 1994
o procesach, jakie zaszły w nauce w ostatnich dziesięcioleciach. Radykalna segregacja i segmentacja dyscyplin naukowych to relikt pozytywistycznego nieporozumienia co do podziału wiedzy na lepsze przyrodoznawstwo i gorszą humanistykę. W latach 50. i 60. akademicka nauka polegała na mnożeniu i zgłębianiu coraz to węższych dyscyplin. Należało wiedzieć coraz więcej o coraz mniejszych obszarach rzeczywistości. Docelowo prowadzi to - jak zauważył dawno ktoś przytomny - do tego, by wiedzieć wszystko o niczym. Ówcześni promotorzy i uczestnicy takich metod do dziś edukują studentów, a ci uczniów. Tymczasem nauka obecnie, bodaj bardziej niż kiedykolwiek, ukazuje świat jako jedność i dalsze rozkawałkowywanie wiedzy o nim oraz dyskryminowanie
o procesach, jakie zaszły w nauce w ostatnich dziesięcioleciach. Radykalna segregacja i segmentacja dyscyplin naukowych to relikt pozytywistycznego nieporozumienia co do podziału wiedzy na lepsze przyrodoznawstwo i gorszą humanistykę. W latach 50. i 60. akademicka nauka polegała na mnożeniu i zgłębianiu coraz to węższych dyscyplin. Należało wiedzieć coraz więcej o coraz mniejszych obszarach rzeczywistości. Docelowo prowadzi to - jak zauważył dawno ktoś przytomny - do tego, by wiedzieć wszystko o niczym. Ówcześni promotorzy i uczestnicy takich metod do dziś edukują studentów, a ci uczniów. Tymczasem nauka obecnie, bodaj bardziej niż kiedykolwiek, ukazuje świat jako jedność i dalsze rozkawałkowywanie wiedzy o nim oraz dyskryminowanie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego