Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
się z nim właściwe, to pulsuje życiem zen".
Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' krytyka systemu koanów w szkole
rinzai jest słuszna jedynie wtedy, gdy założymy, iż klasyfikacja koanów
oznacza ich hierarchizację od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Takie
podejście sugeruje 'praktykę stopniową', adept zen musi bowiem piąć się do
'oświecenia' po szczeblach coraz trudniejszych koanów.
Warto zauważyć, że ten zarzut jest bezpodstawny, jeśli uznamy, że
wprowadzenie systemu koanów miało na celu jedynie zwrócenie uwagi
uczniów na różne aspekty 'oświecenia'. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu'
zgłębienie jednego koanu oznacza rozwiązanie wszystkich, co wyraźnie
podkreślali tacy mistrzowie zen jak Yuanwu Keqin (jap. Engo Kakugon,
1063
się z nim właściwe, to pulsuje życiem zen".&lt;/&gt; <br>Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' krytyka systemu koanów w szkole <br>rinzai jest słuszna jedynie wtedy, gdy założymy, iż klasyfikacja koanów <br>oznacza ich hierarchizację od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Takie <br>podejście sugeruje 'praktykę stopniową', adept zen musi bowiem piąć się do <br>'oświecenia' po szczeblach coraz trudniejszych koanów. <br>Warto zauważyć, że ten zarzut jest bezpodstawny, jeśli uznamy, że <br>wprowadzenie systemu koanów miało na celu jedynie zwrócenie uwagi <br>uczniów na różne aspekty 'oświecenia'. Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' <br>zgłębienie jednego koanu oznacza rozwiązanie wszystkich, co wyraźnie <br>podkreślali tacy mistrzowie zen jak Yuanwu Keqin (jap. Engo Kakugon, <br>1063
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego