Typ tekstu: Książka
Autor: Grzegorz Brzozowicz, Filip Łobodziński
Tytuł: 100 płyt, które wstrząsnęły światem. Kronika czasów popkultury.
Rok: 2000
wyciszenie. W dziełach wokalnych Górecki zdecydowanie uzależnia sposób poprowadzenia dzieła od tekstu, który wybiera jako szkielet. W przypadku III Symfonii są to: piętnastowieczny Lament świętokrzyski z Pieśni łysogórskich, modlitwa osiemnastoletniej więźniarki gestapo, znaleziona na ścianie celi w Zakopanem (będąca jednocześnie - o czym kompozytor nie wiedział podczas pisania symfonii - wierszem ku czci trzynastoletniego Jurka Biczana, poległego w 1939 roku podczas walk z Rosjanami we Lwowie) i żałobna pieśń z Opolszczyzny z czasów powstań śląskich. Tworzy to razem przejmujące dzieło będące hołdem pamięci ofiar przemocy i jednocześnie promieniem nadziei na zmartwychwstanie, czytelnym przesłaniem chrześcijańskim.
Ten efekt uzyskuje Górecki między innymi dzięki zastosowaniu kojącego
wyciszenie. W dziełach wokalnych Górecki zdecydowanie uzależnia sposób poprowadzenia dzieła od tekstu, który wybiera jako szkielet. W przypadku III Symfonii są to: piętnastowieczny Lament świętokrzyski z Pieśni łysogórskich, modlitwa osiemnastoletniej więźniarki gestapo, znaleziona na ścianie celi w Zakopanem (będąca jednocześnie - o czym kompozytor nie wiedział podczas pisania symfonii - wierszem ku czci trzynastoletniego Jurka Biczana, poległego w 1939 roku podczas walk z Rosjanami we Lwowie) i żałobna pieśń z Opolszczyzny z czasów powstań śląskich. Tworzy to razem przejmujące dzieło będące hołdem pamięci ofiar przemocy i jednocześnie promieniem nadziei na zmartwychwstanie, czytelnym przesłaniem chrześcijańskim.<br>Ten efekt uzyskuje Górecki między innymi dzięki zastosowaniu kojącego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego