Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
teatralnej nie przynosiło to efektów. Apelując o podniesienie poziomu aktorstwa, usztywniano styl gry: wymagano od aktora opanowania, powstrzymywania emocji. Paradoksem może się wydawać fakt, że Diderot pisząc w 1773 roku o cechach, jakie aktor powinien w sobie wyrabiać, w imię prawdy teatru żądał, by emanowało z niego wyuczenie a nie czułość; uzasadniał ów wymóg tym, że wielekroć powtarzając przed widzami ten sam tekst, nie można przecież za każdym razem autentycznie się wzruszać, objawiana "czułość" jest więc wymuszona, zaprzecza "prawdzie". Ten postulat miał przyczynić się także do zdyscyplinowania aktorów; z ówczesnych świadectw wiadomo, jak fatalnie przygotowywali się do występów, nie ucząc się
teatralnej nie przynosiło to efektów. Apelując o podniesienie poziomu aktorstwa, usztywniano styl gry: wymagano od aktora opanowania, powstrzymywania emocji. Paradoksem może się wydawać fakt, że Diderot pisząc w 1773 roku o cechach, jakie aktor powinien w sobie wyrabiać, w imię prawdy teatru żądał, by emanowało z niego wyuczenie a nie czułość; uzasadniał ów wymóg tym, że wielekroć powtarzając przed widzami ten sam tekst, nie można przecież za każdym razem autentycznie się wzruszać, objawiana "czułość" jest więc wymuszona, zaprzecza "prawdzie". Ten postulat miał przyczynić się także do zdyscyplinowania aktorów; z ówczesnych świadectw wiadomo, jak fatalnie przygotowywali się do występów, nie ucząc się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego