Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
swojej
tratwy, że nie chce z niej zejść, mimo że przybił już do brzegu.
2.4. TEORIA 'PRAKTYKI NAGŁEJ'
W tradycji buddyjskiej przeciwieństwem 'oświecenia nagłego' (chiń.
dunwu; jap. tongo) nie jest 'oświecenie' powolne, ale 'oświecenie stopniowe'
(chiń. jianwu; jap. zengo). Jako przeciwieństwo 'oświecenia stopniowego',
'oświecenie nagłe' jest więc 'oświeceniem' niestopniowym, czyli takim,
w którym nie można wyróżnić poszczególnych etapów pośrednich. W wypadku
wyciszenia 'jaźni jednostkowej' możemy sobie wyobrazić sytuację, w której
wyeliminowanie funkcji świadomości następuje w jednej chwili, tak jak
światło może gasnąć stopniowo lub w mgnieniu oka wszystko spowija
całkowity mrok. Jest to jednak tylko złudzenie. Zarejestrowanie poszczególnych
faz błyskawicznego
swojej <br>tratwy, że nie chce z niej zejść, mimo że przybił już do brzegu. <br>&lt;tit&gt;2.4. TEORIA 'PRAKTYKI NAGŁEJ'&lt;/&gt; <br>W tradycji buddyjskiej przeciwieństwem 'oświecenia nagłego' (chiń. <br>dunwu; jap. tongo) nie jest 'oświecenie' powolne, ale 'oświecenie stopniowe' <br>(chiń. jianwu; jap. zengo). Jako przeciwieństwo 'oświecenia stopniowego', <br>'oświecenie nagłe' jest więc 'oświeceniem' niestopniowym, czyli takim, <br>w którym nie można wyróżnić poszczególnych etapów pośrednich. W wypadku <br>wyciszenia 'jaźni jednostkowej' możemy sobie wyobrazić sytuację, w której <br>wyeliminowanie funkcji świadomości następuje w jednej chwili, tak jak <br>światło może gasnąć stopniowo lub w mgnieniu oka wszystko spowija <br>całkowity mrok. Jest to jednak tylko złudzenie. Zarejestrowanie poszczególnych <br>faz błyskawicznego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego