Typ tekstu: Książka
Autor: Bilica Krzysztof
Tytuł: WIESZCZY PTAK GAMAJUN
Rok: 2002
trafnie odmalowuje narastanie napięcia wywołanego treścią apokaliptycznych wróżb.
O ile onomatopeiczne ilustracje muzyczne odsyłają zazwyczaj do Natury, o tyle muzyczne stylizacje, cytaty i aluzje odsyłają z reguły do Kultury. Istnieją jednak także zwroty muzyczne, które na zasadzie naturalnych intersubiektywnych asocjacji odsyłają do Psychiki, do subiektywnych doświadczeń każdego człowieka. Zwroty te dają wyraz stanom, z którymi mogą być kojarzone. Jeśli np. na słowach "skrzydeł nie mogąc wznieść zranionych" melodia pnie się z mozołem uparcie pod górę, by jednak w końcu opaść i znieruchomieć, daje tym samym wyraz opisanemu w tych słowach próżnemu wysiłkowi i bezsilnej rezygnacji.
Ciekawe, że podobną figurę muzyczną zastosował Karol
trafnie odmalowuje narastanie napięcia wywołanego treścią apokaliptycznych wróżb.<br>O ile onomatopeiczne ilustracje muzyczne odsyłają zazwyczaj do Natury, o tyle muzyczne stylizacje, cytaty i aluzje odsyłają z reguły do Kultury. Istnieją jednak także zwroty muzyczne, które na zasadzie naturalnych intersubiektywnych asocjacji odsyłają do Psychiki, do subiektywnych doświadczeń każdego człowieka. Zwroty te dają wyraz stanom, z którymi mogą być kojarzone. Jeśli np. na słowach "skrzydeł nie mogąc wznieść zranionych" melodia pnie się z mozołem uparcie pod górę, by jednak w końcu opaść i znieruchomieć, daje tym samym wyraz opisanemu w tych słowach próżnemu wysiłkowi i bezsilnej rezygnacji.<br>Ciekawe, że podobną figurę muzyczną zastosował Karol
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego