Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 06.05
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 2004
Mirosław Pęczak

NA VIDEO / DVD



Wczesny Weir

Zrealizowane w latach 70. pierwsze filmy wybitnego Australijczyka, od ćwierć wieku zadomowionego w Hollywood, nie są zaliczane do arcydzieł, jak chociażby późniejsze "Piknik pod wiszącą skałą" czy "Stowarzyszenie umarłych poetów", niemniej pozwalają prześledzić upodobania i estetyczne wybory na wczesnym etapie jego twórczości. W debiutanckim horrorze "Samochody, które pożarły miasteczko Paryż", można dostrzec naiwną alegorię zagłady cywilizacji przemysłowej uginającej się pod własnym ciężarem. Temat podejmowany bardzo dyskretnie m.in. w starszej o kilka lat niepokojącej "Ostatniej fali", opisującej zderzenie kultury Zachodu z apokaliptyczną mitologią aborygenów, oraz np. w "Świadku" z 1985 r., niekonwencjonalnym kryminale konfrontującym
Mirosław Pęczak&lt;/&gt;&lt;/&gt;<br><br>&lt;tit&gt;NA VIDEO / DVD&lt;/&gt;<br><br>&lt;div1&gt;<br><br>&lt;tit&gt;Wczesny Weir&lt;/&gt;<br><br>Zrealizowane w latach 70. pierwsze filmy wybitnego Australijczyka, od ćwierć wieku zadomowionego w Hollywood, nie są zaliczane do arcydzieł, jak chociażby późniejsze "Piknik pod wiszącą skałą" czy "Stowarzyszenie umarłych poetów", niemniej pozwalają prześledzić upodobania i estetyczne wybory na wczesnym etapie jego twórczości. W debiutanckim horrorze "Samochody, które pożarły miasteczko Paryż", można dostrzec naiwną alegorię zagłady cywilizacji przemysłowej uginającej się pod własnym ciężarem. Temat podejmowany bardzo dyskretnie m.in. w starszej o kilka lat niepokojącej "Ostatniej fali", opisującej zderzenie kultury Zachodu z apokaliptyczną mitologią aborygenów, oraz np. w "Świadku" z 1985 r., niekonwencjonalnym kryminale konfrontującym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego