Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
aparatu
pojęciowego filozofii zachodniej. Niemniej jednak świadomie funkcjonuje
w pewnej określonej tradycji, której nieodłączną częścią jest 'logika paradoksu'
w naukach mistrzów zen.
Jaką wizję świata 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' postuluje filozofia
Nishidy?
Według Nishidy źródłem ruchu jest sprzeczność, a więc świat 'absolutnie
sprzecznej samotożsamości' nieustannie się rozwija ze względu na wzajemną
dialektyczną determinację wszystkich elementów. Świat ten nie ma żadnej
niezmiennej podstawy- niezmienna jest jedynie logika 'absolutnie sprzecznej
samotożsamości', będąca zasadą jego rozwoju. Poszczególne elementy
nawzajem się determinują i dlatego nie można wyróżnić niczego, co samo nie
podlegając determinacji, mogłoby determinować inne rzeczy. Jest to "świat
bez determinującego elementu" (jap. gentei suru
aparatu <br>pojęciowego filozofii zachodniej. Niemniej jednak świadomie funkcjonuje <br>w pewnej określonej tradycji, której nieodłączną częścią jest 'logika paradoksu' <br>w naukach mistrzów zen. <br>Jaką wizję świata 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' postuluje filozofia <br>Nishidy? <br>Według Nishidy źródłem ruchu jest sprzeczność, a więc świat 'absolutnie <br>sprzecznej samotożsamości' nieustannie się rozwija ze względu na wzajemną <br>dialektyczną determinację wszystkich elementów. Świat ten nie ma żadnej <br>niezmiennej podstawy- niezmienna jest jedynie logika 'absolutnie sprzecznej <br>samotożsamości', będąca zasadą jego rozwoju. Poszczególne elementy <br>nawzajem się determinują i dlatego nie można wyróżnić niczego, co samo nie <br>podlegając determinacji, mogłoby determinować inne rzeczy. Jest to "świat <br>bez determinującego elementu" (jap. gentei suru
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego