Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jednostkowa' jest 'buddą' a 'buddą' jest 'jaźnią jednostkową'.
Nie zmienia to faktu, iż różnica mimo to cały czas jest zachowana.
W tym sensie to, co relatywne, i to, co absolutne, jest ze sobą
nierozdzielnie związane. Zdaniem Nishidy najlepiej wyraża to buddyjska
nauka, iż "dlatego, że istnieje 'budda', istnieją 'istoty czujące'; dlatego, że
istnieją 'istoty czujące', istnieje 'budda' ". Według Nishidy dotarcie 'jaźni
jednostkowej' do 'nicości absolutnej' nie oznacza unicestwienia jej indywidualnych cech - zgodnie z 'logiką paradoksu' 'jaźń jednostkowa' j e s t
tożsama z 'nicością absolutną' i jednocześnie n i e j e s t z nią tożsama.
Warto zwrócić uwagę na to
jednostkowa' jest 'buddą' a 'buddą' jest 'jaźnią jednostkową'. <br>Nie zmienia to faktu, iż różnica mimo to cały czas jest zachowana. <br>W tym sensie to, co relatywne, i to, co absolutne, jest ze sobą <br>nierozdzielnie związane. Zdaniem Nishidy najlepiej wyraża to buddyjska <br>nauka, iż "dlatego, że istnieje 'budda', istnieją 'istoty czujące'; dlatego, że <br>istnieją 'istoty czujące', istnieje 'budda' ". Według Nishidy dotarcie 'jaźni <br>jednostkowej' do 'nicości absolutnej' nie oznacza unicestwienia jej indywidualnych cech - zgodnie z 'logiką paradoksu' 'jaźń jednostkowa' j e s t <br>tożsama z 'nicością absolutną' i jednocześnie n i e j e s t z nią tożsama. <br>Warto zwrócić uwagę na to
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego