1) wymiar procesu (czasu) istnienia obiektu,<br>2) wymiar strukturalny, charakteryzujący złożoność wewnętrznej i zewnętrznej struktur przedmiotowych rozpatrywanego obiektu,<br>3) wymiar badawczy, reprezentujący liczebność zastosowanych względów badawczych,<br>4) wymiar podmiotowy, odzwierciedlający poziom zaangażowania oraz liczebność podmiotów, ich potrzeb i wymagań, uwzględnionych w kształtowaniu jakości,<br>5) wymiar narzędziowy i metodyczny, uwzględniający istniejący dorobek kwalitologii (a w tym, na przykład zakres stosowania zasad podejścia jakościowego).<br>Kompleksowość zarządzania jakością łącznie wyznaczają wymiary kompleksowości zarządzania oraz kompleksowości jakości. Wielość wymiarów (kryteriów) kompleksowości zarządzania jakością sprawia, że w poszczególnych wymiarach różnie może kształtować się stopień kompleksowości. Dla jednoznacznego uporządkowania zarządzania jakością według stopni kompleksowości, należy skonstruować syntetyczne