Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Tygodnik Powszechny
Nr: 50
Miejsce wydania: Kraków
Rok: 1994
A jednak poezja zawsze zostaje w tyle / Za dzianiem się (...)" - czytamy w wierszu "Wychowanek".
Zauważmy przy okazji, że skarga ta jest również ważkim problemem Miłosza i innych polskich autorów.
Konstatacja Heaneya mówi nie tylko o swoistej niewystarczalności poezji, ale i przede wszystkim o owym ciężarze bycia - pojedynczej egzystencji, istnienia międzyludzkiego, doświadczenia historii i natury.
Poezja, mimo jej notorycznej opieszałości, jawi się instrumentem umożliwiającym przyjęcie ciężaru bycia w akcie samopoznania: "Rymuję, / By widzieć siebie, ciemność przymusić do echa".
Cytowane stwierdzenie stanowi kodę utworu "Prywatny Helikon", którego bohater wspomina swą dziecięcą fascynację - zaglądanie do studni.
Echo i ciemność - na poziomie dosłownym - są więc
A jednak poezja zawsze zostaje w tyle / Za dzianiem się (...)" - czytamy w wierszu "Wychowanek".<br>Zauważmy przy okazji, że skarga ta jest również ważkim problemem Miłosza i innych polskich autorów.<br>Konstatacja Heaneya mówi nie tylko o swoistej niewystarczalności poezji, ale i przede wszystkim o owym ciężarze bycia - pojedynczej egzystencji, istnienia międzyludzkiego, doświadczenia historii i natury.<br>Poezja, mimo jej notorycznej opieszałości, jawi się instrumentem umożliwiającym przyjęcie ciężaru bycia w akcie samopoznania: "Rymuję, / By widzieć siebie, ciemność przymusić do echa".<br>Cytowane stwierdzenie stanowi kodę utworu "Prywatny Helikon", którego bohater wspomina swą dziecięcą fascynację - zaglądanie do studni.<br>Echo i ciemność - na poziomie dosłownym - są więc
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego