Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
zabójcą, Ifigenia sama postanawia być ofiarą, Eryfila popełnia samobójstwo. Oczywiście istnieje przymus zarówno ze strony wyroczni jak i kapłanów, wodzów, ludu - istnieje przymus zarówno metafizyczny jak i polityczny, ale postanowienia bohaterów zapadają niezależnie od zewnętrznych motywacji: są wynikiem ich rozrachunku wewnętrznego. Postanawiają oni zabijać lub ginąć, ponieważ tak chce ich duma, ich miłość, postanawiają to, czego domaga się od nich namiętność, która opanowała ich serca. Postanawiają tak a nie inaczej, ponieważ znają tajemnice swych serc, widzą tak jasno, co się w nich dzieje, że wobec piekła, jakie cierpieć muszą w samotności, blednie realność własnej czy cudzej śmierci. Agamemnon decyduje się raczej
zabójcą, Ifigenia sama postanawia być ofiarą, Eryfila popełnia samobójstwo. Oczywiście istnieje przymus zarówno ze strony wyroczni jak i kapłanów, wodzów, ludu - istnieje przymus zarówno metafizyczny jak i polityczny, ale postanowienia bohaterów zapadają niezależnie od zewnętrznych motywacji: są wynikiem ich rozrachunku wewnętrznego. Postanawiają oni zabijać lub ginąć, ponieważ tak chce ich duma, ich miłość, postanawiają to, czego domaga się od nich namiętność, która opanowała ich serca. Postanawiają tak a nie inaczej, ponieważ znają tajemnice swych serc, widzą tak jasno, co się w nich dzieje, że wobec piekła, jakie cierpieć muszą w samotności, blednie realność własnej czy cudzej śmierci. Agamemnon decyduje się raczej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego