Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
jeśli jest, oddala groźbę nihilizmu poznawczego, wypiera tę przykrą możliwość, albo opowiadamy się za nihilizmem, ale właśnie za cenę wyrzeczenia się Boga; nie może być tak, iżby był Bóg, a nam groziłby nihilizm poznawczy, nie może też być tak, byśmy przystawszy na nihilizm poznawczy mogli być dziećmi Boga. Ta słabsza (dysjunkcja) wykładnia myśli Kołakowskiego ujmuje ją jako tezę, że w świecie nie mogą występować te dwie osoby - Bóg i nihilista. Według tej wykładni Kołakowski nie wyklucza, że w świecie nie występuje żadna z tych osób. Łatwo zauważyć, że przy tej interpretacji mój sprzeciw wobec myśli Kołakowskiego byłby bezsilny.
Ale Kołakowski mówi
jeśli jest, oddala groźbę nihilizmu poznawczego, wypiera tę przykrą możliwość, albo opowiadamy się za nihilizmem, ale właśnie za cenę wyrzeczenia się Boga; nie może być tak, iżby był Bóg, a nam groziłby nihilizm poznawczy, nie może też być tak, byśmy przystawszy na nihilizm poznawczy mogli być dziećmi Boga. Ta słabsza (dysjunkcja) wykładnia myśli Kołakowskiego ujmuje ją jako tezę, że w świecie nie mogą występować te dwie osoby - Bóg i nihilista. Według tej wykładni Kołakowski nie wyklucza, że w świecie nie występuje żadna z tych osób. Łatwo zauważyć, że przy tej interpretacji mój sprzeciw wobec myśli Kołakowskiego byłby bezsilny.<br> Ale Kołakowski mówi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego