Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
Czym ono jest? Bytem? Substancją? Właściwością czegoś? Wydaje się, że będziemy najbliżsi doświadczeniu, gdy powiemy: jest wartością szczególnego typu, jest Ja aksjologicznym. Szczególny charakter tej wartości leży w jej samoświadomości. Nie ma Ja bez świadomości Ja. Ja jest takie, jaką jest jego samoświadomość. Samoświadomość wsącza się tu w treść podwójną: egotyczną (Ja) i aksjologiczną (wartość).
Pisałem o tym na innym miejscu: "...dwojaki sposób zachowania się Ja aksjologicznego. W pierwszym przypadku aktywny, agresywny nawet: Ja aksjologiczne zdąża do solidaryzacji z czymś, co jest mu szczególnie drogie, i w tym właśnie celu wyłania się ze swych głębi, nabiera znaczeniowego kształtu, poddaje się nazwom
Czym ono jest? Bytem? Substancją? Właściwością czegoś? Wydaje się, że będziemy najbliżsi doświadczeniu, gdy powiemy: jest wartością szczególnego typu, jest Ja aksjologicznym. Szczególny charakter tej wartości leży w jej samoświadomości. Nie ma Ja bez świadomości Ja. Ja jest takie, jaką jest jego samoświadomość. Samoświadomość wsącza&lt;page nr=217&gt; się tu w treść podwójną: egotyczną (Ja) i aksjologiczną (wartość).<br>Pisałem o tym na innym miejscu: &lt;q&gt;"...dwojaki sposób zachowania się Ja aksjologicznego. W pierwszym przypadku aktywny, agresywny nawet: Ja aksjologiczne zdąża do solidaryzacji z czymś, co jest mu szczególnie drogie, i w tym właśnie celu wyłania się ze swych głębi, nabiera znaczeniowego kształtu, poddaje się nazwom
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego