Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
z unisonowo-oktawową deklamacją chóru
w dynamice ff, zakończoną archaizującym współbrzmieniem kwinty i równie archaizującymi
"pustymi" akordami kwintowo-kwartowymi w sekundowych przesunięciach (w partii
organowej). Styl mszy tej grupy współtworzy typ narracji, w której wers lub
dłuższa struktura stanowi z reguły odcinek, mikrostrukturę formalną, często
przedzieloną krótkim łącznikiem organowym, bądź ekstremalnie krótką interwencją
tego instrumentu; dotyczy to zwłaszcza części Gloria i Credo. Poszczególne odcinki
są przeważnie skontrastowane fakturalnie i wyrazowo. W związku z tym ważną funkcję
pełnią organy. W Mszy nr 2 są traktowane orkiestrowo, z bogatą i zróżnicowaną
fakturą, operując często własnym materiałem służącym integracji wewnętrznej.
Na przykład w Credo
z unisonowo-oktawową deklamacją chóru <br>w dynamice ff, zakończoną archaizującym współbrzmieniem kwinty i równie archaizującymi <br>"pustymi" akordami kwintowo-kwartowymi w sekundowych przesunięciach (w partii <br>organowej). Styl mszy tej grupy współtworzy typ narracji, w której wers lub <br>dłuższa struktura stanowi z reguły odcinek, mikrostrukturę formalną, często <br>przedzieloną krótkim łącznikiem organowym, bądź ekstremalnie krótką interwencją <br>tego instrumentu; dotyczy to zwłaszcza części Gloria i Credo. Poszczególne odcinki <br>są przeważnie skontrastowane fakturalnie i wyrazowo. W związku z tym ważną funkcję <br>pełnią organy. W Mszy nr 2 są traktowane orkiestrowo, z bogatą i zróżnicowaną <br>fakturą, operując często własnym materiałem służącym integracji wewnętrznej. <br>Na przykład w Credo
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego