i ucieczkę "białej" armii rosyjskiej przed zwycięską Czerwoną Armią rosyjską i tłumy komparsów, liczne a różne "miejsca akcji", Taurydę, Krym, Sewastopol, Konstantynopol, Paryż, czas od jesieni 1920 do jesieni 1921, wielkie sceny zbiorowe, różnorakie plany dźwiękowe i przestrzenne, magia świateł, kobiety, mężczyźni, dzieci, wojskowi, cywile, mnisi, urzędnicy jako postacie wyłącznie epizodyczne, przeważnie groteskowe jak Chłudow, nastrój katastrofy i żartu zarazem. Nastrój groteski. <br>Wszystko to sprawia, że "Bieg" jest tak odmienny, ale i tak podobny do "Doktora Żywago". Dzieło Pasternaka, o trzydzieści lat późniejsze, jest wprawdzie także epopeją, lecz ponurą i sentymentalną. "Bieg" - nie. Jednak obie te epopeje to mają wspólne, że