dostarczają członkom organizacji konkretnych wartości użytkowych, mierzonych najczęściej w jednostkach pieniężnych. Są to między innymi płace, premie, nagrody, deputaty, dodatki, świadczenia socjalne i przywileje (np. samochód oraz mieszkanie służbowe, telefon komórkowy, posiłki, przejazdy).<br>Stymulatory niematerialne zaspokajają potrzeby występujące najczęściej w samych procesach pracy. Należą do nich sprawiedliwa ocena i traktowanie, ergonomiczne warunki środowiska pracy, odpowiednia kultura organizacji i zachowanie się przełożonych, przyjazne stosunki międzyludzkie, właściwa intensywność i tempo pracy, możliwości samorealizacji, normy moralne i etyczne, poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji, możliwości osiągnięć i zdobycia uznania (autorytetu, sławy, szacunku, awansu, wyróżnień), partycypacja w zarządzaniu i przyjmowaniu odpowiedzialności itp. Stosowanie stymulacji przez menedżerów przebiega