Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
asymilująco także na materiał pochodzący z inwencji kompozytora. Tylko
pojedyncze msze (np. Karczyńskiego) budują heterogeniczny typ ekspresji wykorzystując
mechanizm kontaminacji.
Warto zwrócić uwagę na duże znaczenie praktyki alternatim w koncepcji formy
mszy chorałowych. Praktyka ta zapewnia przejrzyste rozczłonkowanie odcinkowe,
pozwala na respektowanie budowy wersowej tekstu mszalnego. Wprowadza zróżnicowanie,
bądź urozmaicenie fakturalne wykorzystujące dwa typy faktury: jednogłosową z
cytatem in crudo bądź z towarzyszeniem organowym.
Formy pieśniowe
Formy pieśniowe jako zbiorcze określenie dla zróżnicowanych w rzeczywistości
gatunków, w kontekście mszy wielogłosowej, ma swoje uzasadnienie historyczne.
Wykształcający się bowiem cykl mszy wielogłosowej oprócz chorału gregoriańskiego
przejmował ówczesne gatunki pieśniowe: początkowo balladę, następnie francuską
asymilująco także na materiał pochodzący z inwencji kompozytora. Tylko <br>pojedyncze msze (np. Karczyńskiego) budują heterogeniczny typ ekspresji wykorzystując <br>mechanizm kontaminacji.<br> Warto zwrócić uwagę na duże znaczenie praktyki alternatim w koncepcji formy <br>mszy chorałowych. Praktyka ta zapewnia przejrzyste rozczłonkowanie odcinkowe, <br>pozwala na respektowanie budowy wersowej tekstu mszalnego. Wprowadza zróżnicowanie, <br>bądź urozmaicenie fakturalne wykorzystujące dwa typy faktury: jednogłosową z <br>cytatem in crudo bądź z towarzyszeniem organowym.<br>Formy pieśniowe<br> Formy pieśniowe jako zbiorcze określenie dla zróżnicowanych w rzeczywistości <br>gatunków, w kontekście mszy wielogłosowej, ma swoje uzasadnienie historyczne. <br>Wykształcający się bowiem cykl mszy wielogłosowej oprócz chorału gregoriańskiego <br>przejmował ówczesne gatunki pieśniowe: początkowo balladę, następnie francuską
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego