Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
szukania

śmiałych rozwiązań, do posłużenia się znakiem, symbolem. W sukurs przychodziła obserwacja, głęboko wpojone zasady naturalne, leżące u podstaw ludowej estetyki, a więc dążenie do harmonii elementów, równowagi ciężaru bryły, statyki, a przede wszystkim symetrii. Ona to właśnie stanowiła najważniejszy czynnik organizujący formę. Jej zosta. podporządkowany rytm napięć, rytm ornamentyki, fałd sukni, włosów. Rytm przerywa monotonię dużych płaszczyzn, dynamizuje je, a przy tym sprzyja wrażeniu harmonii. Tors Ukrzyżowanego z Płoskini, dowodzi, że rytm słojów także może wzmagać ekspresję przedstawianej postaci.
Rzeźby wykonywano zawsze z jednego kloca drewna, tylko w wizerunku Ukrzyżowanego dorabiano do niego ręce. Figury przeważnie komponowano frontalnie, chyba że
szukania<br> &lt;page nr=60&gt;<br> śmiałych rozwiązań, do posłużenia się znakiem, symbolem. W sukurs przychodziła obserwacja, głęboko wpojone zasady naturalne, leżące u podstaw ludowej estetyki, a więc dążenie do harmonii elementów, równowagi ciężaru bryły, statyki, a przede wszystkim symetrii. Ona to właśnie stanowiła najważniejszy czynnik organizujący formę. Jej zosta. podporządkowany rytm napięć, rytm ornamentyki, fałd sukni, włosów. Rytm przerywa monotonię dużych płaszczyzn, dynamizuje je, a przy tym sprzyja wrażeniu harmonii. Tors Ukrzyżowanego z Płoskini, dowodzi, że rytm słojów także może wzmagać ekspresję przedstawianej postaci. <br>Rzeźby wykonywano zawsze z jednego kloca drewna, tylko w wizerunku Ukrzyżowanego dorabiano do niego ręce. Figury przeważnie komponowano frontalnie, chyba że
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego