Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
zarówno mieszczan, jak i zamożnych gospodarzy. Ich dziełem były srebrne elementy stroju, wytwarzane od końca XVIII w., zwłaszcza ciekawe w kształcie "hoczki", którymi zapinano gorsety, a w późniejszym okresie tylko zdobiono. Występują w nich motywy heraldyczne, postacie lwów, orłów, syren. Wyrabiano je odlewając z formy, wytłaczając bądź posługując się techniką filigranu. Tę technikę stosowano także do produkcji napierśników, rozpinanych między ramiączkami gorsetu.
Kosztowną, reprezentacyjną ozdobą stroju cieszynianek był srebrny, a niekiedy pozłacany pas. Musiały go nosić kobiety biorące udział w weselnym tańcu oczepinowym z panną młodą (Fryś-Pietraszkowa, 1988). Pasy składały się z wielu prostokątnych bądź owalnych płytek, ornamentowanych, łączonych kolcami
zarówno mieszczan, jak i zamożnych gospodarzy. Ich dziełem były srebrne elementy stroju, wytwarzane od końca XVIII w., zwłaszcza ciekawe w kształcie "hoczki", którymi zapinano gorsety, a w późniejszym okresie tylko zdobiono. Występują w nich motywy heraldyczne, postacie lwów, orłów, syren. Wyrabiano je odlewając z formy, wytłaczając bądź posługując się techniką filigranu. Tę technikę stosowano także do produkcji napierśników, rozpinanych między ramiączkami gorsetu. <br>Kosztowną, reprezentacyjną ozdobą stroju cieszynianek był srebrny, a niekiedy pozłacany pas. Musiały go nosić kobiety biorące udział w weselnym tańcu oczepinowym z panną młodą (Fryś-Pietraszkowa, 1988). Pasy składały się z wielu prostokątnych bądź owalnych płytek, ornamentowanych, łączonych kolcami
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego