Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Wschodu, w której po procesie demontażu przystąpiono

do konstruowania wizji rzeczywistości jako 'nicości absolutnej'. Nishida
odrzuca jednak tradycyjną buddyjską terminologię, bardzo rzadko odwołuje
się do sutr buddyjskich czy komentarzy, nieustannie prowadzi dialog z filozofią
zachodnią. Nishida tworzy nowe terminy filozoficzne, takie jak 'absolutnie
sprzeczna samotożsamość' czy 'odwrotna polaryzacja', jednak tworząc
'filozofię nicości' (jap. mu no tetsugaku), korzysta obficie z aparatu
pojęciowego filozofii zachodniej. Niemniej jednak świadomie funkcjonuje
w pewnej określonej tradycji, której nieodłączną częścią jest 'logika paradoksu'
w naukach mistrzów zen.
Jaką wizję świata 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' postuluje filozofia
Nishidy?
Według Nishidy źródłem ruchu jest sprzeczność, a więc świat 'absolutnie
sprzecznej
Wschodu, w której po procesie demontażu przystąpiono <br>&lt;page nr=305&gt;<br>do konstruowania wizji rzeczywistości jako 'nicości absolutnej'. Nishida <br>odrzuca jednak tradycyjną buddyjską terminologię, bardzo rzadko odwołuje <br>się do sutr buddyjskich czy komentarzy, nieustannie prowadzi dialog z filozofią <br>zachodnią. Nishida tworzy nowe terminy filozoficzne, takie jak 'absolutnie <br>sprzeczna samotożsamość' czy 'odwrotna polaryzacja', jednak tworząc <br>'filozofię nicości' (jap. mu no tetsugaku), korzysta obficie z aparatu <br>pojęciowego filozofii zachodniej. Niemniej jednak świadomie funkcjonuje <br>w pewnej określonej tradycji, której nieodłączną częścią jest 'logika paradoksu' <br>w naukach mistrzów zen. <br>Jaką wizję świata 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' postuluje filozofia <br>Nishidy? <br>Według Nishidy źródłem ruchu jest sprzeczność, a więc świat 'absolutnie <br>sprzecznej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego