nihilizmem aktywnym, ponieważ dopuszcza on możność <br>tworzenia wartości przez człowieka, jednak wartości te nie są absolutne. <br>Niektórzy myśliciele rosyjscy, na przykład Turgieniew czy Czernyszewski, <br>są zwolennikami nihilizmu aksjologicznego umiarkowanego, ponieważ zachowują<br><page nr=283><br>niektóre wartości tradycyjne (na przykład potrzebę wiary), aczkolwiek <br>w formie zredukowanej. Umiarkowane stanowisko w tym względzie reprezentują <br>także przedstawiciele filozofii egzystencjalnej, którzy postulując <br>absurdalność ludzkiego życia, doszukują się sensu przynajmniej w postawie <br>buntu. W tej filozofii "na miejsce uniwersalnej bezsensowności wkracza <br>pewność sensu ostatecznego, aczkolwiek przenikniętego tajemnicą". <br>Moim zdaniem wszystkie wymienione wyżej rodzaje nihilizmu można <br>zakwalifikować do kategorii 'nihilizmu relatywnego', to znaczy takiego, który <br>jest negacją jakiegoś pojęcia. Nihilizm antyteistyczny jest