Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
stosowanego przez naukę, a określonego przez zasadę korespondencji. Wchodzi tu mianowicie w grę zasada adaptacji.
Adaptacja polega na takiej reinterpretacji zastanych dzieł sztuki, reinterpretacji dokonywanej na gruncie nowego, subiektywnego kontekstu społecznego praktyki artystycznej, że dzieła owe zaczynają "przemawiać" w sposób "żądany", tzn. zaczynają przekazywać aktualnie akceptowane wartości; stosując terminologię antynaturalistycznej filozofii humanistyki: zaczynają być "rozumiane" - dzięki przypisaniu im takich sensów i takich sposobów ich realizacji, które są właściwe podmiotom "rozumiejącym". Nawiasem mówiąc, można wysunąć przypuszczenie, że doktryna "rozumienia" jako zasady poznawania zjawisk kulturowych została wysunięta przez antynaturalistów w związku z ich odczuciem (do pewnego stopnia usprawiedliwionym) pokrewieństwa między humanistyką a sztuką
stosowanego przez naukę, a określonego przez zasadę korespondencji. Wchodzi tu mianowicie w grę zasada adaptacji.<br> Adaptacja polega na takiej reinterpretacji zastanych dzieł sztuki, reinterpretacji dokonywanej na gruncie nowego, subiektywnego kontekstu społecznego praktyki artystycznej, że dzieła owe zaczynają "przemawiać" w sposób "żądany", tzn. zaczynają przekazywać aktualnie akceptowane wartości; stosując terminologię antynaturalistycznej filozofii humanistyki: zaczynają być "rozumiane" - dzięki przypisaniu im takich sensów i takich sposobów ich realizacji, które są właściwe podmiotom "rozumiejącym". Nawiasem mówiąc, można wysunąć przypuszczenie, że doktryna "rozumienia" jako zasady poznawania zjawisk kulturowych została wysunięta przez antynaturalistów w związku z ich odczuciem (do pewnego stopnia usprawiedliwionym) pokrewieństwa między humanistyką a sztuką
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego