Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Nishida pisał: "W myśli greckiej brak teorii, które za
prawdziwą rzeczywistość uznają coś absolutnie nieskończonego, coś absolutnie
transcendującego przedmioty poznania rozumowego i zmysłowego. Jednia
Parmenidesa nie jest nicością, ale kulminacją bytu, a nieustanny przepływ
u Heraklita ma znaczenie logosu". Pojęcie prawdziwej nicości można
znaleźć jedynie w filozofii Wschodu, zwłaszcza w filozofii hinduskiej.
Najwyższe bóstwo opisane w Upaniszadach "jest nieruchome, a jednocześnie

w ruchu, jest daleko, a jednocześnie bardzo blisko. Postrzega ono w sobie
wszystko, co istnieje, i widzi siebie we wszystkim, niczym nie pogardza".
Nishida uważał, że w historii ludzkości właśnie na Wschodzie można
znaleźć refleksję nad 'nicością absolutną' jako źródłem
Nishida pisał: &lt;q&gt;"W myśli greckiej brak teorii, które za <br>prawdziwą rzeczywistość uznają coś absolutnie nieskończonego, coś absolutnie <br>transcendującego przedmioty poznania rozumowego i zmysłowego. Jednia <br>Parmenidesa nie jest nicością, ale kulminacją bytu, a nieustanny przepływ <br>u Heraklita ma znaczenie logosu".&lt;/&gt; Pojęcie prawdziwej nicości można <br>znaleźć jedynie w filozofii Wschodu, zwłaszcza w filozofii hinduskiej. <br>Najwyższe bóstwo opisane w Upaniszadach "jest nieruchome, a jednocześnie <br>&lt;page nr=221&gt;<br>w ruchu, jest daleko, a jednocześnie bardzo blisko. Postrzega ono w sobie <br>wszystko, co istnieje, i widzi siebie we wszystkim, niczym nie pogardza". <br>Nishida uważał, że w historii ludzkości właśnie na Wschodzie można <br>znaleźć refleksję nad 'nicością absolutną' jako źródłem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego