wypadku konkretnych, często marginalnych <br>funkcji koanu (na przykład użycia koanów w rytuałach pogrzebowych <br>w średniowiecznej Japonii), natomiast nie ma nic wspólnego z podstawową <br>funkcją koanu, którą jest opis rzeczywistości, będącej 'absolutnie sprzeczną <br>samotożsamością', zgodny z 'logiką paradoksu'. <br>Tacy autorzy jak Allan Watts czy Robert Linssen podkreślają, że <br>traktowanie zen jako filozofii jest błędne. Większość wymienionych autorów <br>nawiązywała do poglądów Daisetsu Suzukiego, który twierdził, iż "aby <br>zrozumieć zen, należy porzucić wszystko, co odnosi się do poznania <br>rozumowego". Suzuki przestrzegał, że każda filozofia odnosząca się do <br>doświadczenia 'oświecenia' będzie "zamkiem na piasku". Takie stanowisko <br>Suzukiego tylko pozornie jest sprzeczne z jego poglądami zawartymi