zgłoszenie przymusowe" (por. Rosenthal, Rosnow, 1975; Brzeziński, Kowalik, 1993a), <br><br>(2) wskazówki sugerujące hipotezę badawczą, WSH (ang. the demand characteristics of experimental situation, DC), zmienna opisana przez Orne'a (1991, 1993),<br><br>(3) lęk przed oceną, LPO (ang. the evaluation apprehension, EA), zmienna opisana przez Rosenberga (1991a, 1991b),<br><br>(4) oczekiwania interpersonalne osoby badanej formułowane pod adresem badacza, OIOB. <br><br><tit> 4.1. Status motywacyjny osoby badanej, SM</><br><br> Przejdźmy teraz do omówienia zmiennej SM. Analizując wyniki, od których zależy - w znaczącym stopniu - trafność badania empirycznego, powinniśmy wpierw odpowiedzieć na pytanie o to, co osobę badaną skłoniło do tego, że zgodziła się wziąć udział w badaniu. Spróbujmy wpierw