Typ tekstu: Książka
Autor: Brzeziński Jerzy
Tytuł: Metodologia badań psychologicznych
Rok: 1996
zdania dyrektywalne, które, ujmując rzecz schematycznie, przyjmują postać wypowiedzi: "chcąc osiągnąć postulowany stan rzeczy A musisz wykonać działanie B" - np. chcąc ukształtować osobowość ucznia według wzoru prospołecznego, musisz podejmować takie to, a takie działania wychowujące. Swoisty jest stosunek Podgóreckiego do ocen: oceny właściwe wyznaczają problemy, a oceny utylitarne stanowią twierdzenia formułowane na obszarze nauk praktycznych. Z kolei nauki teoretyczne nie eksponują ocen. Podejmują one wyłącznie problemy teoretyczne. Warto może jeszcze przytoczyć zwięzłą charakterystykę jednych i drugich podaną przez Kotarbińskiego. Nauka teoretyczna, to taka "której celem naczelnym jest zdobywanie prawd (...)", a nauka praktyczna, to taka, "której celem naczelnym jest coś innego niż
zdania dyrektywalne, które, ujmując rzecz schematycznie, przyjmują postać wypowiedzi: "chcąc osiągnąć postulowany stan rzeczy A musisz wykonać działanie B" - np. chcąc ukształtować osobowość ucznia według wzoru prospołecznego, musisz podejmować takie to, a takie działania wychowujące. Swoisty jest stosunek Podgóreckiego do ocen: oceny właściwe wyznaczają problemy, a oceny utylitarne stanowią twierdzenia formułowane na obszarze nauk praktycznych. Z kolei nauki teoretyczne nie eksponują ocen. Podejmują one wyłącznie problemy teoretyczne. Warto może jeszcze przytoczyć zwięzłą charakterystykę jednych i drugich podaną przez Kotarbińskiego. Nauka teoretyczna, to taka "której celem naczelnym jest zdobywanie prawd (...)", a nauka praktyczna, to taka, "której celem naczelnym jest coś innego niż
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego