Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
i antytez, natomiast w systemie Nishidy
"synteza jest tożsama z przeciwieństwem tezy i antytezy". Podczas gdy
w liniowej wizji rozwoju w myśli Hegla przeciwieństwo tezy i antytezy
p r o w a d z i do syntezy, dla Nishidy synteza j e s t sprzeczną tożsamością
tezy i antytezy. Synteza heglowska może stać się nową tezą i być zanegowana,
podczas gdy syntezy Nishidy zanegować się nie da, ponieważ jest ona
'absolutnie sprzeczną samotożsamością' negacji i afirmacji.
Według Tadeusza Płużańskiego rozróżnienie między poszczególnymi
rozumami (potocznym, klasycznym, paradoksowym i dialektycznym) prowadzi
do wniosku, że uznanie jakiejś teorii za irracjonalną wymaga uściślenia,
z punktu
i antytez, natomiast w systemie Nishidy <br>"synteza jest tożsama z przeciwieństwem tezy i antytezy". Podczas gdy <br>w liniowej wizji rozwoju w myśli Hegla przeciwieństwo tezy i antytezy <br>p r o w a d z i do syntezy, dla Nishidy synteza j e s t sprzeczną tożsamością <br>tezy i antytezy. Synteza heglowska może stać się nową tezą i być zanegowana, <br>podczas gdy syntezy Nishidy zanegować się nie da, ponieważ jest ona <br>'absolutnie sprzeczną samotożsamością' negacji i afirmacji. <br>Według Tadeusza Płużańskiego rozróżnienie między poszczególnymi <br>rozumami (potocznym, klasycznym, paradoksowym i dialektycznym) prowadzi <br>do wniosku, że uznanie jakiejś teorii za irracjonalną wymaga uściślenia, <br>z punktu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego