Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
na tym, że ujęcie systemowe cechuje holistyczne rozpatrywanie dowolnego przedmiotu, zaś dla ujęcia prakseologicznego charakterystyczne jest rozpatrywanie sprawnościowe. Różnica ta staje się zrozumiała, gdy porównuje się przymiotniki "systemowy" i "prakseologiczny"; pierwszy znaczy tyle co: "traktowany całościowo (holistycznie)", drugi zaś - "sprawny", "skuteczny". Nie znaczy to jednak, że podejście prakseologiczne nie uwzględnia holistycznego traktowania rozpatrywanego przedmiotu, a podejście systemowe nie uwzględnia sprawności. W podejściu prakseologicznym głównym aspektem jest jednak aspekt sprawnościowy, zaś całościowość ma znaczenie drugorzędne; w podejściu systemowym jest przeciwnie: sprawność ma znaczenie drugorzędne.
Tym, co upodabnia oba podejścia jest dążenie do końcowego, optymalnego - w danych warunkach - rozwiązania (celu) oraz syntetyczne rozpatrywanie
na tym, że ujęcie systemowe cechuje holistyczne rozpatrywanie dowolnego przedmiotu, zaś dla ujęcia prakseologicznego charakterystyczne jest rozpatrywanie sprawnościowe. Różnica ta staje się zrozumiała, gdy porównuje się przymiotniki "systemowy" i "prakseologiczny"; pierwszy znaczy tyle co: "traktowany całościowo (holistycznie)", drugi zaś - "sprawny", "skuteczny". Nie znaczy to jednak, że podejście prakseologiczne nie uwzględnia holistycznego traktowania rozpatrywanego przedmiotu, a podejście systemowe nie uwzględnia sprawności. W podejściu prakseologicznym głównym aspektem jest jednak aspekt sprawnościowy, zaś całościowość ma znaczenie drugorzędne; w podejściu systemowym jest przeciwnie: sprawność ma znaczenie drugorzędne.<br> Tym, co upodabnia oba podejścia jest dążenie do końcowego, optymalnego - w danych warunkach - rozwiązania (celu) oraz syntetyczne rozpatrywanie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego