Typ tekstu: Książka
Autor: Barańczak Stanisław
Tytuł: Poezja i duch uogólnienia
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1970-1996
strzałki nie ma zresztą w jakimkolwiek innym miejscu neonu, trudno więc byłoby przypisać jej rolę jakiegoś ornamentu), w istocie potrzebna po to, aby zapełnić lukę między wyrazami, wynikłą z konieczności zachowania regularnego odstępu między literami "d". Estetyczna zasada proporcji triumfuje nad poznawczą zasadą informacyjności.
We współczesnej poezji, często pomawianej przez ignorantów o jednomyślne hołdowanie zasadzie "sztuki dla sztuki", w gruncie rzeczy trudno byłoby znaleźć przykłady utworów pozbawionych całkowicie funkcji poznawczej a zdominowanych wyłącznie przez funkcję estetyczną; nawet najbardziej hermetyczny wiersz przynosi jakąś - choćby pośrednią i zaszyfrowaną - informację o świecie. Jest interesującym paradoksem, że właśnie sztuka użytkowa, pozornie najbardziej wtopiona w życie
strzałki nie ma zresztą w jakimkolwiek innym miejscu neonu, trudno więc byłoby przypisać jej rolę jakiegoś ornamentu), w istocie potrzebna po to, aby zapełnić lukę między wyrazami, wynikłą z konieczności zachowania regularnego odstępu między literami "d". Estetyczna zasada proporcji triumfuje nad poznawczą zasadą informacyjności.<br> We współczesnej poezji, często pomawianej przez ignorantów o jednomyślne hołdowanie zasadzie "sztuki dla sztuki", w gruncie rzeczy trudno byłoby znaleźć przykłady utworów pozbawionych całkowicie funkcji poznawczej a zdominowanych wyłącznie przez funkcję estetyczną; nawet najbardziej hermetyczny wiersz przynosi jakąś - choćby pośrednią i zaszyfrowaną - informację o świecie. Jest interesującym paradoksem, że właśnie sztuka użytkowa, pozornie najbardziej wtopiona w życie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego