Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Polityka
Nr: 22
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1995
mowy kryterium, pozwalające na określenie przynależności etnicznej. Równocześnie zaś z ambon nieustannie powtarzano, że interes religii panującej winien dominować nad racją stanu, a więzy wyznaniowe górować nad narodowymi. Aby uniknąć kolizji wspólnoty przywilejów stanowych z konfesją, zamknięto w 1673 r. innym wyznaniom dostęp do stanu szlacheckiego. Na mocy uchwały sejmowej indygenaty oraz nobilitacje mieli odtąd otrzymywać wyłącznie katolicy. W 1718 roku (teoretycznie dopiero w 1736) pozbawiono protestantów prawa posłowaniu na sejmy. Przywilej ten przywrócono im jednak już w pół wieku później (ograniczając go co prawda do trzech posłów).

We Francji dopiero Wielka Rewolucja dopuściła hugenotów do ciał ustawodawczych; aż do 1787
mowy kryterium, pozwalające na określenie przynależności etnicznej. Równocześnie zaś z ambon nieustannie powtarzano, że interes religii panującej winien dominować nad racją stanu, a więzy wyznaniowe górować nad narodowymi. Aby uniknąć kolizji wspólnoty przywilejów stanowych z konfesją, zamknięto w 1673 r. innym wyznaniom dostęp do stanu szlacheckiego. Na mocy uchwały sejmowej indygenaty oraz nobilitacje mieli odtąd otrzymywać wyłącznie katolicy. W 1718 roku (teoretycznie dopiero w 1736) pozbawiono protestantów prawa posłowaniu na sejmy. Przywilej ten przywrócono im jednak już w pół wieku później (ograniczając go co prawda do trzech posłów).<br><br>We Francji dopiero Wielka Rewolucja dopuściła hugenotów do ciał ustawodawczych; aż do 1787
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego