Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
zen, a zwłaszcza Czwarty Patriarcha, Daoxin, odnosili się przychylnie do
kultu Buddy Amidy. Jednak większość mistrzów zen w Chinach była
przeciwna włączaniu do praktyki zen inwokacji do Buddy Amidy. Dopiero
w okresie Ming (1368-1644) wielu mistrzów zen zalecało swoim uczniom
recytowanie tej inwokacji, podkreślając, iż ma ona podobne działanie jak
praktyka koanów - pomaga w przekroczeniu dualizmu podmiotu i przedmiotu
poznania. W Japonii przedstawiciele szkoły obaku uznali inwokację do
Buddy Amidy za ważną praktykę religijną. Przedstawiciel tej szkoły, Tetsugen
Doko (1630-1682), był jednym z największych orędowników teorii 'jedności
nauk buddyjskich i zen' w Japonii. W szkole rinzai ta forma praktyki
zen, a zwłaszcza Czwarty Patriarcha, Daoxin, odnosili się przychylnie do <br>kultu Buddy Amidy. Jednak większość mistrzów zen w Chinach była <br>przeciwna włączaniu do praktyki zen inwokacji do Buddy Amidy. Dopiero <br>w okresie Ming (1368-1644) wielu mistrzów zen zalecało swoim uczniom <br>recytowanie tej inwokacji, podkreślając, iż ma ona podobne działanie jak <br>praktyka koanów - pomaga w przekroczeniu dualizmu podmiotu i przedmiotu <br>poznania. W Japonii przedstawiciele szkoły obaku uznali inwokację do <br>Buddy Amidy za ważną praktykę religijną. Przedstawiciel tej szkoły, Tetsugen <br>Doko (1630-1682), był jednym z największych orędowników teorii 'jedności <br>nauk buddyjskich i zen' w Japonii. W szkole rinzai ta forma praktyki
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego