Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1977
określenia istoty wolności i dwa rodzaje jej przejawów. Obydwa rodzaje przejawów mają charakter aksjologiczny, a nawet etyczny. W pierwszym przypadku są to przejawy aksjologicznie negatywne, w drugim ich aksjologiczny charakter jest jednoznacznie pozytywny. Szczytem pierwszych jest szyderstwo, szczytem drugich - wspaniałomyślność.

WOLNOŚĆ I SZYDERSTWO

"Wolność jest sama w sobie negatywnością i jako taka musi przed nami wystąpić" - powiada Hegel w Fenomenologii ducha. Wolność nie zjawia się w naszej świadomości jako obnażony, nagi fakt decyzji czy wyboru, rozjaśniany od wewnątrz światłem samoświadomości i dostępny bez żadnych osłonek naszemu spostrzeżeniu. Wolność spoczywa gdzieś na krańcu skupiających się perspektywicznie wokół niej wielu różnych doświadczeń, z których
określenia istoty wolności i dwa rodzaje jej przejawów. Obydwa rodzaje przejawów mają charakter aksjologiczny, a nawet etyczny. W pierwszym przypadku są to przejawy aksjologicznie negatywne, w drugim ich aksjologiczny charakter jest jednoznacznie pozytywny. Szczytem pierwszych jest szyderstwo, szczytem drugich - wspaniałomyślność.<br><br>&lt;tit1&gt;WOLNOŚĆ I SZYDERSTWO&lt;/&gt;<br><br>&lt;q&gt;"Wolność jest sama w sobie negatywnością i jako taka musi przed nami wystąpić"&lt;/&gt; - powiada Hegel w Fenomenologii ducha. Wolność nie zjawia się w naszej świadomości jako obnażony, nagi fakt decyzji czy wyboru, rozjaśniany od wewnątrz światłem samoświadomości i dostępny bez żadnych osłonek naszemu spostrzeżeniu. Wolność spoczywa gdzieś na krańcu skupiających się perspektywicznie wokół niej wielu różnych doświadczeń, z których
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego